Danmark elsker brød. Det gør vi også i Schulstad, og hvert år bager og leverer vi over 100 mio. brød til kerneglade hjem i hele landet. Et godt brød bidrager til en sund, smagfuld og klimavenlig kost og positivt til den danske folkesundhed. Derfor står vi med et ansvar, vi tager meget alvorligt. Men løfter vi vores nysgerrige blik op, ser vi danske brødtraditioner under forandring. En forandring, der bl.a. ses i udviklingen i danskernes og de yngre generationers forbrug af rugbrød.
Når vi er i udlandet, savner vi vores hjemmebanebrød. Når vi fejrer jul, påske eller skal lave madpakken til børnene, har det altid været med rugbrød som en fast bastion, der har tilført smag, energi og næring til fællesskabet.
Men langsomt har de store, globale samfundsstrømninger inden for bl.a. kultur, økonomi, sundhed og klima ændret danskernes madvaner. Det gælder også vores brødforbrug og udviklingen i, hvordan vi på tværs af generationer tænker, opfatter og nyder det gode historiske rugbrød og alle dets fordele.
Vi ønsker en bred dialog om brødets rolle i vores kost. Derfor vælger vi under navnet KERNETAL at dele vores egne KERNEDATA og viden om danskerne og deres brødforbrug samt sætte dette i kontekst med eksterne undersøgelser, analyser og forskning. I år stiller vi skarpt på børn og unges madvaner, da det er et område, der bekymrer os. Vi ønsker at læne os ind i samtalen, tage ansvar og være en del af fremtidens løsning.
Pernille Bang-Löwgren,
administrerende direktør i Schulstad.